alexandru February 28, 2018

Deși sunt componente cărora nu li se acordă o foarte mare importanță, bateriile auto sunt vitale pentru funcționarea sistemului electric al autoturismelor. Iar cel mai bine înțelegem acest lucru în momentul în care acumulatorul mașinii moare.

Pentru a nu ajunge, însă, într-o astfel de situație, nu tocmai plăcută, cel mai bine ar fi să ne luăm din timp câteva măsuri de precauție și să avem grijă de bateria auto, astfel încât să aibă o viață cât mai lungă.

Evident, aceste măsuri diferă de la caz la caz, în funcție de vehicul și tonajul acestuia (motociclete, mașini sau camioane), tipul acumulatorului ș.a.m.d.

De exemplu, cu toții știm vechile baterii auto fabricate din ebonită, care necesită verificare periodică și întreținere, dar și noile tipuri de acumulatori cunoscuți sub denumirea de „baterii fără întreținere”, care pot fi reîncărcați și asigură o bună funcționare pe toată durata perioadei de exploatare, după care trebuie schimbați cu o baterie nouă.

În ciuda apariției pe piață a acestor acumulatori moderni, mulți șoferi încă folosesc acele baterii auto cu întreținere. În cele din urmă, așa cum spuneam și la început, foarte mulți nu acordă o importanță prea mare acestor componente, astfel că optează, în general, pentru baterii ieftine, indiferent dacă ne referim la acumulatorul auto sau la o baterie de camion.

Totuși, atât în cazul bateriilor cu întreținere, cât și în cazul noilor tipuri de baterii, este necesară luarea unor măsuri pentru prelungirea duratei de viață a piesei, măsuri valabile atât pentru bateriile auto dedicate mașinilor, cât și pentru acumulatorii de camioane.

Țineți cont de caracteristicile vehiculului auto

Unul dintre cele mai importante sfaturi în acest sens este ca, la achiziționarea bateriei auto, să se țină cont de caracteristicile mașinii sau ale camionului pentru care se dorește acumulatorul.

Mai precis, trebuie luată în calcul specificația privind amperii necesari pentru ca sistemele electrice din dotarea mașinii să funcționeze fără probleme.

În cazul în care valoarea Ah (amperi pe oră) a bateriei este mai mică decât necesită rețeaua electrică a vehiculului, acesta se va lovi, în mod inevitabil, de problema insuficienței de intensitate a curentului electric, ceea ce va conduce la refuzul electromotorului de a porni.

La polul opus, însă, se regăsește situația în care se optează pentru o baterie auto cu un amperaj mai mare decât cel indicat de producătorul vehiculului.

De fapt, în această categorie se încadrează majoritatea șoferilor, iar rațiunea pentru care aleg să facă acest lucru este pentru ca bateria să pornească mai ușor la rece, în special în sezonul de iarnă, când intensitatea acumulatorului auto – atât la mașini, cât și la camioane – scade odată cu instalarea frigului.

De exemplu, este important de știu că, începând de la –10 grade Celsius, o baterie auto nu mai asigură decât 60% din capacitatea sa energetică, în special dacă nu este tocmai nouă, iar la –18 grade Celsius funcționează la doar 40% din puterea pe care ar putea s-o asigure la 20 grade Celsius.

Revenind, însă, la ideea de a cumpăra un acumulator auto de o intensitate mai mare decât cea a alternatorului, aceasta nu reprezintă chiar cea mai bună idee, iar asta deoarece presupune ca bateria să nu apuce niciodată să fie complet reîncărcată, ceea ce va rezulta în epuizarea acesteia înainte de termen.

 

Leave a comment.